september-oktober


november - december


januari-februari


maart-april


mei-juni









Vrije lagere school Berkenbos
Pastoor Paquaylaan 123
3550   Heusden-Zolder
011/57 36 20
home onze school nieuws schoolreglement foto's leerhoekje eregalerij





Halloween, een blik in de klassen

Eindelijk is het vrijdag. Niet alleen het weekend staat voor de deur. Deze keer staat ook de herfstvakantie aan de deur te kloppen.
Er wordt al duchtig overleg gepleegd hoe de kinderen de vakantie zo leuk mogelijk gaan doorbrengen.
Maar eerst staan er nog leuke zaken op het menu.
De ganse dag werden er groenten gesneden, balletjes in de vorm van een spin gerold en dampende kookpotten stonden op het vuur. Langzaam trok een geur van pompoensoep door de ganse school.
Er werden uitdagende spelletjes gespeeld, hard geknutseld aan spinnenhoedjes en heksenpoppen, gedanst en nog veel meer. De hele school stond in teken van halloween.
En zeg nu niet dat onze leerlingen niet technisch of muzisch onderlegd zijn !





Ziva in de klas

Wist je dat Ziva, de hond van juf Liesbeth, ook naar school gaat en leert verstoppertje spelen? De kinderen van 6L maakten kennis met Ziva en zijn kunstjes.
De kinderen genoten van deze ontmoeting.





Een hart voor TAAL

In de maand oktober werd er in alle klassen voorgelezen. Er werd een spannend boek gekozen en de kinderen genoten tijdens het luisterkwartiertje van de dag van het verhaal. Daarna gingen ze aan de slag met woord en beeld om een coole collage te maken. De resultaten mochten gezien worden.

En vrijdag 27 oktober werden de ouders uitgenodigd om de coole collages in de sTrAAL-mobiel te bewonderen bij een lekker kopje koffie en een hartenwafel. De wafeltjes werden door Maite, een leerling van het 5de, spontaan gemaakt. Het was een gezellig ontmoetingsmoment rondom de sTrAAL-mobiel. Het hele schooljaar trachten we verschillende activiteiten met kinderen en ouders te organiseren die doorgaan in of rondom de sTrAAL-mobiel en natuurlijk in de klassen waarbij de focus ligt op belevingsvol Nederlands taalplezier. We blijven zoeken naar samenwerking en contacten om onze SAMENLEEFTAAL het NEDERLANDS te versterken. Want dit is belangrijk voor de toekomst van elk kind !





Behendig met de fiets

De ganse dag oefenden de klassen van 2 tot 4 onder leiding van een fietscoach hun fietsbehendigheid in het kader van het project 'Meester op de fiets'.
Niet alleen de wegcode kennen en toepassen is van essentieel belang, ook een zekere handigheid met de fiets blijkt van onschatbare waarde.
Fietsen met één hand, over een wip rijden, een smalle strook overrijden, drie verkeersdrempels achter elkaar nemen, al rijden een high five geven, achterom kijken terwijl men rijdt, … het kwam allemaal aan bod tijdens deze speelse les.





Witlof kweken kan zelfs zonder groentetuin

Geen (moes)tuin ? Ja, je kan in de wintermaanden witlof kweken. Alles wat je nodig hebt is wat ruimte in een koele berging en witlofwortels. En daar werd voor gezorgd.
Enkele kinderen van het vierde leerjaar vulde de grond van een kist met enkele centimeters aarde. Daarna werden rijen witlofwortels geplaatst - met tussenin aarde gestrooid - tot de kist helemaal vol was. Een laag aarde werd er bovenop gestrooid. Deze aarde werd met een gieter tussen de wortels gespoeld zodat de knoppen zichtbaar werden. De wortels hebben nu voldoende grond en voldoende water tot het einde van de teelt. De kist werd afgedekt met isomo en zwarte plastiek zodat geen straaltje licht aan het witloof kan. En nu maar wachten op de witlofstengels… !





5K maakt donuts

Vandaag maakten de kinderen uit 5K donuts in de klas. Iedere groep kreeg een eigen taak: deeg maken, glazuur maken, bakken, versieren…
en dan werd er … gesmuld.





Witlof kweken kan zelfs zonder groentetuin

Geen (moes)tuin ? Ja, je kan in de wintermaanden witlof kweken. Alles wat je nodig hebt is wat ruimte in een koele berging en witlofwortels. En daar werd voor gezorgd.
Enkele kinderen van het vierde leerjaar vulde de grond van een kist met enkele centimeters aarde. Daarna werden rijen witlofwortels geplaatst - met tussenin aarde gestrooid - tot de kist helemaal vol was. Een laag aarde werd er bovenop gestrooid. Deze aarde werd met een gieter tussen de wortels gespoeld zodat de knoppen zichtbaar werden. De wortels hebben nu voldoende grond en voldoende water tot het einde van de teelt. De kist werd afgedekt met isomo en zwarte plastiek zodat geen straaltje licht aan het witloof kan. En nu maar wachten op de witlofstengels… !





Een tent bouwen in 5S

In de klas van juf Sofie werden de kinderen uitgedaagd om in groep een tent te bouwen die wind- en waterbestendig moest zijn. Vanuit deze probleemstelling werden ze getriggerd om een tent te ontwerpen. Er werd nagedacht over het ontwerp, een plan getekend om alzo aan het werk te gaan. Ze gingen op zoek naar het juiste materiaal, er werd gemeten, een constructie gebouwd en onderzocht of hun materiaal wel waterdicht was.
Er werd onderzoekend geleerd !





Kleien in 5

Met natuurlijke materialen, klei en de nodige hulpmiddelen slaagden de leerlingen van 5 erin om een prachtig dier of andere constructie te maken rond herfst. Mooie kunstwerkjes werden gemaakt.





Dag van de jeugdbeweging

Elk jaar is er een speciale dag voor de leden van de jeugdbeweging. Voor onze school betekent dit dat leden van de chiro en scouts present gaven in hun uniform op vrijdag 20 oktober.
Spelen, ravotten, vrienden maken, je kunt het zo gek niet benoemen of het gebeurt in de jeugdbeweging.





Leesmoekes gestart

Wat zijn we weer blij dat een groep vrijwilligers elk jaar onze leerlingen komt ondersteunen bij het lezen. Tweemaal per week geven gemotiveerde helpers het beste van zichzelf. Alleen de vooruitgang die onze jongen en meisjes maken door hun inzet is van onschatbare waarde. Deze trimester krijgen de leerlingen van het derde leerjaar de kans om volop te genieten van de mogelijkheid om vlotter te kunnen lezen. Wij bedanken deze leesmoekes hartelijk voor hun deskundige inzet.





Oud-leerlingen op school

In het kader van de Youca-dag staken 3 oud-leerlingen de handen uit de mouwen en ondersteunden de juffen in het 1ste en 2de leerjaar. Alexandra, Luna en Laura vonden het een leuke ervaring en misschien worden ze in de toekomst wel leerkrachten, wie weet …





Bezoek aan het Berenhuis

Omdat de kinderen van het eerste leerjaar dit schooljaar een bezoekje brengen aan het Berenhuis, mochten de ouders en grootouder van het project gezinsleren vandaag al eens voorproeven van het vernieuwde Berenhuis. De mama's en oma van het eerste leerjaar maakten vandaag kennis met Gerlinde en haar lieve beren. We hebben veel geleerd over meertaligheid, taalrijkheid en onze samenleeftaal 'het Nederlands'.
Toch ging het niet enkel over taal, maar ook over keuzes maken en je goed voelen. Iedereen was het er over eens dat het Berenhuis een heel mooi initiatief is voor jong en oud!
Daarna mochten we in de ontmoetingsruimte nog even napraten en kwam Hatice ook nog tips geven over opvoeden. Opvoeden begint met taal en communicatie. Maar opvoeden is ook keuzes maken. Ideeën, ervaringen en tips werden uitgewisseld.
Het was een gezellige, taalrijke en boeiende voormiddag! Bedankt aan Gerlinde en geef de beren ook een knuffel van ons allemaal!





4 maakt een rijdend voertuig

De leerlingen van het 4de kregen de opdracht om in groep een voertuig te bouwen met wegwerpmateriaal. Dit voertuig mocht niet meer dan 1 kilo wegen en moest zo ver mogelijk kunnen rijden nadat iemand het vooruit geduwd had.
Eerst werd per groep gediscussieerd welke materialen ze nodig hadden en hoe het plan eruit zou zien, daarna gingen ze aan het werk.
Regelmatig moesten ze hun ontwerp bijsturen tijdens het bouwen want het zeil was te zwaar of de wielen draaiden niet vlot of … Hun constructies werden aangepast.
Het was dan ook spannend toen ze de voertuigen konden uittesten… 'Welk voertuig zou het parcours van 5 meter kunnen afleggen door ertegen te blazen ?'



Voorles




Les







Leerkrachten overleggen






Meten met 1 l en 1 kg

Tijdens deze les gingen de kinderen van het 2de leerjaar aan de slag, nadat ze de moeilijke woorden even herhaald hadden.

Schatten = je mag niet meten.
Meten = je mag iets meten.
De inhoud meet je met een maatbeker.
Het gewicht meet je met een weegschaal.

En daarna gingen ze aan de slag.
Verschillende inhouden en producten werden geschat en gemeten.





5 maakt een herfstwandeling.

De leerlingen van het vijfde leerjaar trokken met de fiets naar de Galgenberg om daar te genieten van de kleurrijke herfstnatuur.
In groepjes kregen de leerlingen verschillende opdrachten zoals een herfstschatkistje maken, de hoogte van een boom meten, de schors bestuderen, een blad onderzoeken …
Tot slot zochten ze nog wat leuke herfstbladeren om later nog een creatieve opdracht te maken in de klas.






Les met de deur open

De juf kijkt naar elk kind.
De kinderen moeten altijd goed verwoorden wat ze doen !
Elke activiteit wordt stap voor stap uitgelegd.
De juf heeft veel geduld.
Braingym, waterdans, een liedje … is heel leuk als tussendoor voor de kinderen.

Dit zijn uitspraken van ouders over de klas van hun kind.





Zorgcoördinatoren vergaderen

De zorgcoördinator speelt een voorname rol in de werking op school. Een zorgcoördinator stuurt allerlei zaken aan betreffende het welbevinden en het leren van de leerlingen. Om steeds up to date te zijn komen de zorgcoördinatoren van Heusden-Zolder maandelijks samen om te overleggen, afspraken te maken, vorming te volgen, enz...
En zo werd het nieuw lokaal van juf Lilli ingewijd en mooi bevonden door haar collega's.






Creatieve robots

Tekenende en schilderende robots?
Vraag dit maar aan de leerlingen van het 5de leerjaar.
Ja … maar wat was dit een moeilijke oefening.
Eerst maakten de kinderen een ontwerp op een tablet. Stap voor stap programmeerden ze de robot nadat deze hun eigen kunstwerk tekende.
De kinderen ontdekten dat kunst ook gemaakt kan worden met een robot. Hun creatief denkvermogen wordt gestimuleerd en de resultaten waren verrassend.





Studiedag rond STEM

Tijdens deze STEM-studiedag ontdekten de leerkrachten hoe ze techniek, technologie, wiskunde, … op een laagdrempelige maar kwaliteitsvolle en boeiende manier kunnen doorgeven aan de leerlingen. De leerkrachten gingen zelf aan de slag door enkele workshops te volgen : de zaklamp brandde, de pralines smaakten en de windmolens draaiden.






Saved by the bell

Vandaag werd in honderden Vlaamse scholen de actie 'saved by the bell' gehouden en klonk de schoolbel extra lang. Hier reageren kinderen en leerkrachten vaak opgelucht als de bel gaat, maar miljoenen kinderen en jongeren horen de schoolbel zelden of nooit rinkelen. We deden mee aan de oproep voor 'meer en beter onderwijs overal ter wereld'.





Voorlezen, het fijnste kwartiertje van de dag !

Deze maand wordt er regelmatig voorgelezen in de klas of in de sTrAAL-mobiel. Kinderen vinden dit een zalig kwartiertje. Ze worden dan 'ondergedompeld in het verhaal'. En wij vinden het fijn dat ouders en/of grootouders elke vrijdag tijdens de middagpauze met een groepje kinderen komen voorlezen.



Met de juf /meester




Mama/oma leest voor




Mama/oma leest voor (deel 2)




Mama/oma leest voor (deel 3)




Ook 6 leest voor




Ouders lezen voor in 1







4 maakt een potloodhouder

In het 4de leerjaar werd er geboord en geplooid dat het een lieve lust was. Dit allemaal volgens de veiligheidsvoorschriften. Eerst kregen de leerlingen duidelijke instructies hoe alles moest verlopen.
Al die noeste arbeid ging dan leiden tot een originele potloodhouder die in verschillende kleuren ter beschikking werd gesteld aan onze leerlingen.
Dit allemaal in het kader van een TOBO-project.





Gezinsleren in 1

"Brain-gym" is … (het woord zegt het zelf) gymnastiek voor de hersenen. De ouders van het 1ste volgden deze oefening en zagen dat de kinderen tot rust kwamen tijdens het uitvoeren van de verschillende bewegingsoefeningen.
En na de speeltijd maakten de ouders kennis met oefeningen waarbij de kinderen inhouden vergeleken, moesten schatten en er werd gemeten met water.



Foto's braingym




Foto's meten en metend rekenen







Dank je wel oudercomité.

Donderdag 5 oktober was het toch wel een speciale dag voor de juffen en de meesters. Ze werden speciaal door ons oudercomité in de bloemetjes gezet. Ze werden vergast met een mooi tasje met theezakjes waarop mooie uitspraken stonden, een mandje met fruit en heerlijke cupcakes. De leerkrachten waren super blij. Maar dat hebben ze verdiend hé… want ze staan elk moment van de dag klaar om een luisterend oor te zijn voor de kinderen. En zij zeggen aan de ouders : DANK JE WEL, WE ZIEN JULLIE KINDEREN GRAAG !





Scholenveldloop en sportbeurs

Foto's Scholenveldloop Foto's Sportbeurs





Er was eens een wens …

De kinderen van 2A maakten kennis met het wensenkind.
Met zijn magische brouwsels roeit hij door de nacht om wensen te vullen.
Maar zal hij ook zijn eigen dromen kunnen waarmaken ?
Vraag dit maar aan de kinderen van juf Marianne. Zij luisterden geboeid naar het verhaal in de sTrAAL-mobiel. En jij … welke droom heb jij ?





5K bouwt een tent.

De klas van juf Katrien werd uitgedaagd om in groep een tent te bouwen die wind- en waterbestendig moest zijn. Vanuit deze probleemstelling werden de kinderen gestimuleerd om een tent te ontwerpen. Er werd nagedacht over het ontwerp, een plan getekend om alzo aan het werk te gaan. Ze gingen op zoek naar het juiste materiaal, er werd gemeten, een constructie gebouwd en onderzocht of hun materiaal wel waterdicht was. Ook konden ze in een infohoek informatie gaan opzoeken. Het was een leuke activiteit. Er werd onderzoekend geleerd.






Sportieve leerlingen in 1 en 2

Vrijdag na de scholenveldloop genoten de kinderen van sport en spel.





Scholenveldloop

Met 2000 waren ze om deel te nemen aan de veldloop.

Jongens en meisjes liepen per leerjaar maar eerst kregen ze een degelijke opwarming. Aanvankelijk werd er gelopen over het grasveld en pas in de laatste rechte lijn mochten ze zich op de piste wagen. Wat een belevenis !

Luid aangemoedigd door hun klasmakkers en talrijk opgekomen familie probeerden de leerlingen de eindmeet te halen.

Proficiat allemaal !






Constructies leren bouwen.

In onze school leggen we accenten op techniek en taal. Via leuke opdrachten en activiteiten leren we onze kinderen de wereld van technische problemen. We vertrekken bij onze opdrachten telkens vanuit een probleem of een behoefte. Zo maken we onze leerlingen sterker in probleemoplossend denken.
In de klas van juf Katrien hebben ze proefondervindelijk vastgesteld dat een driehoekige constructie steviger is dan een vierkante of een rechthoekige constructie. Deze kennis is belangrijk als je weet dat de leerlingen binnenkort zelf een tent gaan bouwen in de klas.





Broodje pesto-tomaat en aardappelpuree

Basilicum, bladpeterselie en zonnebloempitten… ingrediënten om pesto te maken. De kinderen van het 3de leerjaar amuseerden zich met de blaadjes van deze kruiden te plukken. Daarna werden deze kruiden, een beetje kaas, de zonnebloempitten en een teentje knoflook in een keukenmachine gedaan met een scheut olijfolie en gemixt tot een smeuîge pesto. Ook schilden enkele 3deklassers aardappelen om aardappelpuree te maken.
Tijdens de middagpauze aten de kinderen een broodje met pesto en een verse tomaat en een bordje aardappelpuree. Sommigen vonden het lekker, anderen minder !






Ouders zien hun kind al spelend rekenen.

Taal is de basis van alles bij rekenen. Dat merkten de ouders van 1 op tijdens hun bezoek aan het eerste leerjaar. Spelenderwijs en met veel concreet materiaal werden begrippen zoals meer, veel, groter dan, naast, voor, tussen …. ingeoefend. Na hun bezoek ontdekten ze dat er in het dagelijks leven veel situaties zijn waar ze rekenbegrippen kunnen oefenen met hun kind, bijv. door hun kind opdrachtjes te laten uitvoeren zoals "Papa komt vandaag niet eten, zet één bord minder!" of "Neem 5 vorken en doe er 2 bij.", …





Boekenbende

Samen met de leerlingen van 5S doken we de bibliotheek in. Het werd een boeiende ontdekkingstocht langs rijen vol boeken, cd's, dvd's en tijdschriften en computers vol info. Tijdens het bezoek leerden de kinderen de verschillende informatiebronnen in de bibliotheek zelfstandig te gebruiken.
DANKJEWEL, Annie voor de fijne begeleiding.






Laatste dag zeeklassen in Nieuwpoort

Dank je wel juf Liesbeth, meester Olivier en juf Lilli voor de goede organisatie van de zeeklassen. De zesdeklassers kunnen met goed gevoel terugkijken naar hun verblijf aan zee dankzij jullie. DANK JE WEL !

"Een fijne, aangename groep met veel dynamisme !"
"Sommigen hebben ons echt verbaasd : hoe zorgzaam en lief ze kunnen zijn voor anderen!"





Naar de jeugdbeweging ?

Leuke kennismaking met de werking van de Chiro van Berkenbos tijdens de speeltijd. Zij hopen dat er zondag veel kinderen komen spelen. Ook de scouts nodigt kinderen uit naar hun werking op zaterdag om samen te spelen en te ravotten.






Een blik in de klas






Coaching is …

Regelmatig zitten leerkrachten bij elkaar om te overleggen. Soms krijgen ze hulp van een deskundige coach die hen tips en raad geeft, die hen ondersteunt, die hen nieuwe inzichten bijbrengt… Zo groeien leerkrachten in hun lesgeven en worden ze nog beter in hun lesgeven.





Geluksvogels in 4A !

Gelukkige kinderen in de klas, dat willen we allemaal. In het 4de leerjaar werken we samen aan ons geluk met behulp van het boek en het spel 'Geluk voor kinderen' van Leo Bormans. Beiden sluiten mooi op elkaar aan. Het boek bevat 10 verhalen over 10 verschillende geluksvogels met elk hun eigen kwaliteit om gelukkig te zijn. In het spel geven de 10 verschillende gelukvogels vervolgens leuke opdrachten om aan geluk te werken. De eerste vogel 'Kea' vertelde ons een mooi verhaal over geluk, waarna ze een eerste opdracht gaf aan de klas. We moesten ongeveer 10 verschillende dingen verzamelen en er iets nieuws van maken. Iedereen wie zin had, kon zijn/haar talent gebruiken om iets te creëren. We ontwierpen één voor één prachtige creaties en stelden ze vol trots voor aan de klas. De klas verdient een dikke pluim, want we zijn er in geslaagd om aan ons geluk te werken.






Lezen is spannend in 4A

Zes vreemde zaken om te onderzoeken. De leerlingen van het 4de leerjaar kregen het verhaal 'een geheimzinnig hotel' te horen waarin zes vreemde zaken gebeurden. Om de vreemde zaken te ontcijferen, moeten de leerlingen zes boekjes lezen waarin telkens één vreemde zaak wordt uitgelegd. De leerlingen werken in groepjes en helpen elkaar bij het lezen. Iedereen is heel gemotiveerd om te lezen en samen de mysteries op te lossen. Om de sfeer nog leuker te maken, gaan telkens twee groepjes in de sTrAAL-mobiel lezen. We zijn alvast razend benieuwd naar de oplossingen.





Respect voor de juffen !

Vandaag zagen de ouders hoe het woordje 'pen' werd aangebracht en ingeoefend. Het woordje kappen, terug plakken, de letters benoemen, met de letterdoos leggen, met een klikklakboekje het woordje maken, … en nog vele andere oefeningen kwamen aan bod.

"Ik heb echt respect voor de juffen en heb grote bewondering voor ze, omdat ze engelengeduld hebben, elk kind de nodige aandacht geven, onze kinderen zo veel mooie dingen leren."






Vriendschapsdag

Het thema luidde : JIJ = een ster !
De kinderen kregen als opdracht om gedurende de dag 5 sterren te verzamelen. Hiervoor moesten ze verschillende opdrachten uitvoeren.
Er werden spelletjes gespeeld, gelukspoppetjes gemaakt, sterretjes geweven, complimentjes gegeven aan elk klasgenootje (door een compliment te schrijven op een ster) .... allemaal opdrachten waarbij ze elkaars steun nodig hadden.
'Het was een super leuke vriendschapsdag !' zei een leerling van het 6de.
En op het einde van de dag werd met de hele school een ster gevormd. Samen zongen ze nog het lied 'Vrolijke vrienden' vooraleer de kinderen en aanwezige ouders samen een tasje soep (gemaakt door het 2de leerjaar met groenten uit de schooltuin) dronken.
De school straalde (ook letterlijk) weer volop voor iedereen !!!!





Open-deur-dag in De Droomboom

Vzw De Droomboom zwaaide zijn deuren open voor iedereen op zaterdag 16 september en vierde tevens zijn 5de verjaardag. Heel wat mensen kwamen een kijkje nemen om te vernemen hoever het staat na 5 jaar. Ze kregen een rondleiding, met drankje en cakeje, en kinderen konden deelnemen aan allerlei workshops zoals boksen en circustechnieken. Er was die dag ook de mogelijkheid om jullie kinderen in te schrijven voor de verschillende activiteiten.
Ben je vergeten in te schrijven … niet getreurd… surf vlug naar vzwdedroomboom.be om te kijken welke activiteit jij of je kind graag wil volgen en schrijf je later in.






Mmm mmm lekkere frietjes en soep !

Mmm wat een lekkere geur hing er in de gang. Het was tijd om onze tomaten te oogsten en de aardappelen te verwerken in een gerechtje. Er werd besloten om frietjes en een tomatensoep te maken. Enkele kinderen uit 2A en 2M hielpen met het snijden van de groenten. Tijdens de middagpauze genoten de tweedeklassers van een lekker bakje friet, en de ouders proefden van de heerlijke tomatensoep na de vriendschapsdag.






Leeskwartiertje in elke klas

Over de voordelen van lezen zijn al veel boeken volgeschreven. Die gaan we nu niet lezen. Maar lezen, dat gaan we wel doen! Zo vaak we maar een gaatje vinden in ons druk programma, verstoppen we ons in een gezellig hoekje met een boekje.





Een memohouder voor 3

TOBO staat voor technische opvoeding in het basisonderwijs.
Dit jaar kregen de leerlingen uit 3A de opdracht een memohouder in elkaar te zetten. Dit met behulp van kunststof en aan de hand van eenvoudige denkstappen. De jongens en meisjes waanden zich even echte techniekers want ze mochten zelf gaten boren, schrijven, de kunststof bewerken en plooien. Enkele conclusies na deze leuke activiteit :techniek is leuk. In het derde leerjaar zitten vele handige Harry's. En er vielen geen gewonden.





NIEUW Gezinsleren voor ouders van 1

Elf ouders doen mee aan de oudercursus. Tijdens 7 voormiddagen leren ouders hoe kinderen leren lezen, schrijven en rekenen. Het eerste uurtje leren ouders apart, nadien werken ze samen met hun kind in de klas. Dan wisselen ze hun ervaringen uit en soms krijgen ze samen met hun kind 'huiswerk'.
Wij willen graag dat ouders hun kinderen thuis begeleiden zonder dat de kinderen het gevoel krijgen dat ze leren. Maar ook dat ouders mee nadenken. Hoe leren de kinderen de letter m schrijven ? Hoe wordt er gerekend in de klas ? .. We doen dit voor het eerst op school.
En we zijn super blij met dit nieuw project !






Ik zit in een sportclub

Onze leerlingen kwamen vandaag in hun sporttenue naar school om de 'dag van de sportclubs' onder de aandacht te brengen.
De voetballers waren het talrijkst maar ook verschillende andere sporten kwamen aan bod zoals basketbal, zwemmen, atletiek, paardensport, badminton, turnen, ballet en volleybal.





Niet alleen, samen STERK !

Bij het begin van het schooljaar mocht een startviering niet ontbreken.
Met z'n allen werd er gevraagd om er een fijn en onvergetelijk schooljaar van te maken : zonder ruzies en met veel vergevingsgezindheid. Kinderen en leerkrachten beloofden elkaar om elke dag er het beste van te maken.
En nu maar hopen dat iedereen die fijne beloftes een jaar lang gaan volhouden.





Bezoek van de academie voor muziek.

Het derde leerjaar kreeg bezoek van een lesgeefster van de academie voor muziek. De kinderen maakten kennis met lesjes die ze daar aanbieden. Zo hebben ze een liedje geleerd, en ook hoe ze noten moeten lezen en ritme klappen. Maar het leukste vonden de kinderen dat ze op de djembé mochten spelen.






Boomwackers

Maandag oefende 6O in kleine groepjes met boomwhackers in de klas. Dit zijn gekleurde plastic buizen waarmee je muziek kan maken. Je kan hiermee slaan op je eigen lichaam en elke kleur staat voor een noot. Met kleine partituren moesten de kinderen eenvoudige liedjes zoals 'Ik zag 2 beren', 'Eén twee drie vier, hoedje van','Broeder Jacob', ... naspelen. Het samenspel moet zeker nog geoefend worden !!!








De kinderen van het 2de leerjaar waren heel benieuwd naar hun aardappelplanten. Dus trokken enkele leerlingen van 2A en 2M tijdens de middagpauze naar de schooltuin. Ze zagen dat het kruit van de aardappelen bijna verdwenen was. Dus tijd om de aardappelen te rooien. Wat waren ze verwonderd ! Want aardappelen groeien onder de grond ! Er werden ook al plannen gemaakt om vrijdag te koken met deze aardappelen







In de sTrAALmobiel !


Eddie gaat naar de dierentuin !

Juf Annemie trok met haar kids naar de sTrAAL-mobiel. Daar vertelde de juf het verhaal van Eddie, een heel nieuwsgierig eendje dat graag op avontuur gaat en er dan alleen op uittrekt. De kinderen luisterden geboeid naar het verhaal in deze sprookjesachtige sfeervolle ruimte.

MAAN !

Ook de eersteklassers mochten in de mobiel luisteren naar een verhaal waarbij het nieuwe woordje 'maan' werd aangebracht.
Zij vonden het
knus, gezellig bij elkaar
spannend
en leuk !



Foto's 1S


Foto's 1L




5 maakt een wrap met groente uit de schooltuin.

De leerlingen van het 5de leerjaar maakten op 1 september lekkere en gezonde wraps. Samen trokken ze naar de schooltuin en oogstten selder, tomaten, sla en komkommer. Daarna gingen ze aan de slag om de groenten te wassen en te snijden. Tegen de middag stelden ze zelf een smaakvolle wrap naar keuze samen!

Het was heerlijk !









Ook de ouders van eersteklassers stapten op 1 september zenuwachtig samen met hun zoon of dochter de klas binnen. Zij mochten even in de klas blijven kijken om daarna zelf in de eetzaal aan het werk te gaan. Via info en doeopdrachten mochten de ouders ervaren dat lezen, rekenen en schrijven een hele opdracht is voor de juf van het eerste, maar zeker voor hun zoon of dochterlief.





BERKENBOS sleutelt aan een TOF schooljaar !

Even dachten onze leerlingen tijdens de eerste schooldag dat het fout ging. Een dief had dé sleutel gestolen van een belangrijke materialenkist. Maar in ruil voor 10 gekleurde sleutels tegen het eind van de voormiddag, zou hij dé mooie sleutel van de kist teruggeven !" Maar hij vond wel dat de kinderen ervoor moesten werken. Ze moesten opdrachten uitvoeren. Zo gezegd , zo gedaan. Er werden allerhande opdrachten uitgevoerd : raadsels opgelost, spelletjes gespeeld, kwisjes opgelost, geknutseld, … Het was leuk om onze kinderen te zien samenwerken. En ja … de sleuteldief zag dat het goed was. Hij beloonde de kinderen met een snoepsleutel ! Dat smaakte. En de kids beloofden om absoluut mee te sleutelen aan een TOF schooljaar ! Dat belooft een prachtig schooljaar te worden !






Openklasdag

Wat een gezellige sfeer heerste er tijdens de openklasdag.
Heel wat leerlingen en ouders kwamen een bezoekje brengen in de klas. Ze maakten kennis met hun nieuwe klas en hun leerkracht. Daarna bleven ze gezellig praten op de speelplaats rond de sTrAAL-mobiel, een caravan die omgetoverd werd tot een sprookjesachtige plek waar kinderen in kunnen leren , elkaar ontmoeten en hun fantasie laten prikkelen.

En onze wens voor dit schooljaar is :
dat iedereen een fijn schooljaar zal hebben !
Een jaar vol liefde, geluk en plezier !
Dat onze school een fijne thuis is voor elk kind.






De tuin gaat niet op vakantie !

Vakantie is zalig! Maar wat met de tuin? Met dat mooie vakantieweer gebeurt er in de tuin van alles en dan is het belangrijk om er regelmatig langs te gaan om te wieden en te gieteren én om te oogsten.
Zo gezegd, zo gedaan …
Onze tuinouders, onze naaste buren en juf Rita gingen regelmatig een kijkje nemen en knikten tevreden.
'Wat is het spijtig dat onze kinderen vakantie hebben ? Alles groeit en bloeit zo snel !
Midden juli waren de bonen en de peterselie klaar, eind juli moesten de aardappelen gerooid worden omdat bruine vlekken op de bladeren kwamen en de stengels uiteindelijk bruin werden. En onze kolen werden kaal gegeten door de slakken.'

Maar de tomaten, pepers, selder, munt, mais, courgettes, pompoen, zonnebloemen groeiden mooi!





Broeder Frederick op bezoek.

Van 1958 tot ongeveer 1965 woonde en werkte broeder Frederick als leerkracht in de jongensschool van Berkenbos. Daarna trok hij als lekenhelper naar Brazilië waar hij nog steeds woont en werkzaam is. Tijdens zijn vakantie in België bracht hij een onverwacht bezoekje aan onze school en omgeving. Herinneringen werden opgehaald bij een tasje koffie.


















home onze school nieuws schoolreglement foto's leerhoekje eregalerij